vrijdag 27 februari 2015

Sweden, I miss U

Hej hej!

De 5 daagjes in Zweden vlogen voorbij! En ook is de voorjaarsvakantie alweer bijna voorbij, de tijd gaat tegenwoordig echt super snel.

Dag 1:
Zondag vloog ik samen met mijn vriendin van Schiphol naar Kopenhagen, vanaf daar namen we de trein naar Zweden. Mijn vriendin was nog nooit in Zweden geweest en zat haar ogen uit te kijken ;) De trein reed eerst door de tunnel vanaf het vliegveld naar de Öresundsbrug, de brug tussen Denemarken en Zweden. Opeens werd het weer licht en reden we boven het water, de treinreis begon al met een erg mooi uitzicht.



En toen waren we in Zweden! Jeej!
De treinreis duurde ongeveer anderhalf uur, en we hebben lekker de hele reis naar buiten gekeken naar de mooie natuur. Na anderhalf uur kwamen we aan in het plaatsje Älmhult, waar mijn familie ons stond op te wachten. Na veel knuffels gingen we op weg naar de IKEA. De IKEA in Älmhult heeft het grootste assortiment van Europa en ook is IKEA begonnen in dit plaatsje. In de IKEA hebben we lekker gegeten. Mijn vriendin nam echte Zweedse balletjes met brunsås (bruine saus), erwtjes en patat. Zelf nam ik lekkere zalmfilet met groenteburgertjes. Het was echt super lekker!


Na lekker gegeten te hebben in een echte Zweedse IKEA gingen we naar huis. Hier hebben we lekker thee gedronken en gekletst, want we hadden elkaar alweer een tijd niet gezien. Mijn vriendin en ik waren en erg moe en gingen lekker vroeg naar bed.

Dag 2:
Maandag begon met een lekker ontbijtje. Na het ontbijt heb ik een rondleiding door ons dorp gegeven. We hebben lekker gewandeld langs de rivier de Mörrumsån en zijn bij typische oude, Zweedse huisjes wezen kijken. Ook zijn we naar de supermarkt geweest, hier liet ik zien wat de zweden allemaal eten en heeft mijn vriendin een paar lekkere dingetjes voor thuis gekocht. Ze had Mazariner gekocht, dit zijn een soort amandelspijscakejes, heel erg lekker. Ook had ze een kaneelvlecht gekocht, een variatie op de Zweedse kaneelbroodjes. 
  
Na de wandeling hebben we lekkere zandkoekjes gebakken en een film gekeken. In de avond gingen we gezellig met ze allen gourmetten, dat was heel gezellig!

Dag 3:
Dinsdag gingen we naar de stad Växjö. Aangezien ik mijn rijbewijs van de zomer heb gehaald en sindsdien niet meer heb gereden omdat ik het veel te druk in Nederland vind vergeleken met het rustige Zweden, moest ik nu wel weer eens rijden. Ik was best wel zenuwachtig en was bang dat ik vergeten was hoe het allemaal moest, maar ik heb gewoon tot aan de stad gereden, zo'n 45 minuten lang. Dat vond ik toch wel goed van mezelf ;)
Ik de stad zijn we naar Grand Samarkand geweest, een overdekt winkelcentrum. We zijn lekker wezen shoppen en kijken en hebben daarna lekker geluncht bij de Subway. Op de terugweg reden we door de stad heen om de stad te laten zien, en zijn we verder gegaan naar het dorpjes Tingsryd. Hier zat ik vroeger op school en ook is dit het dorp waar het gemeentehuis staat. Tingsryd bestaat eigenlijk vooral uit de winkel Börjes, en dus gingen we daar ook nog even kijken. Börjes is een soort van warenhuis, maar dan erg klein. Ze hebben er van alles, van boodschappen naar sportspullen, speelgoed, lampen en nog veel meer.
Op de terugweg naar huis kwamen we lang een kaarsenmakerij waar ik een paar keer stage gelopen heb, ik ging even hoi zeggen tegen de eigenaresse en mijn vriendin kocht een leuke kaars met een Zweeds vlaggetjes erop :) Weer thuisgekomen gingen we lekker een filmpje kijken met een kopje thee.

    

Dag 4:
Woensdag was alweer de laatste, hele dag in Zweden. We begonnen met een mooie wandeling achter in het bos en lang het meer. Jammer genoeg was alle sneeuw alweer weg, anders had de wandeling nog mooier geweest. Wel lag er hier en daar nog wat ijs op het meer. We stapten stevig door, en toen we weer thuis kwamen waren helemaal moe van het wandelen, we hadden iets te snel gelopen ;) We hebben daarna lekker uitgerust met een film en onze zelfgebakken koekjes. s' Middags gingen we gezellig met ze allen bowlen in het dorpje Olofström, in dit dorp heb ik 3 jaar op school gezeten. Het bowlen is in een soort van boerderij, van buiten zie je helemaal niet dat je er kan bowlen. Het was erg leuk, niet heel erg gezellig want we waren bijna de enige die er waren en ook was er geen muziek. In de avond had mijn vader een super lekker diner gemaakt; namelijk haricots verts in bacon gebakken, zelfgebakken aardappeltjes uit de oven, hamburger en lekkere bearnaisesaus. Later op de avond gingen we ook nog chocoladefonduen, ook dat was echt super lekker! We hadden mango, banaan, appel en ananas met melkchocolade :)


Dag 5:
Donderdag was alweer de laatste dag :( We gingen op tijd naar Älmhult waar we in de middag de trein zouden pakken. Eerst hebben we daar een beetje rondgelopen en winkeltjes gekeken, daarna nam mijn vader ons mee om te lunchen. De lunch werd hamburger met patat en broodjes kebab. Dat is echt Zweeds, iedereen eet warm tussen de middag. Meestal zijn die tentjes ook niet zo gezellig, maar het eten was wel erg lekker. Met volle magen gingen we naar de trein en namen we afscheid. Al zwaaiend reden we terug naar Kopenhagen.
En toen gebeurde het, we bleven wel erg lang stilstaan in een klein plaatsje.. En ja hoor, er werd omgeroepen dat er verderop een wisselstoring was en dat we nog minstens een half uur stil zouden staan... Fijn, want we moesten natuurlijk het vliegtuig halen. Ook werd er omgeroepen dat Kopenhagen Airport nu niet meer het eindstation zou zijn, maar Malmö. Malmö is een grote stad in het zuiden van Zweden, hier zouden we ook nog eens moeten overstappen. Na 40 minuten ging de trein eindelijk weer rijden, gelukkig hadden we alles zo gepland dat we ongeveer 1,5 uur hadden om het vliegtuig te halen. Het was toch wel stressen, want natuurlijk werden we net allebei aangehouden bij de douane... Toen we eindelijk bij de gate aankwamen, ging het boarden net beginnen. Gelukkig hadden we het gehaald! In het vliegtuig hebben we lekker relaxed gedaan en bijgekomen van al het de stres. Op Schiphol werden we allebei opgehaald. We namen afscheid van elkaar en bedankten voor de super leuke dagen.


Het was weer fijn om even terug te zijn in het mooie Zweden en ik ga er zeker weten dit jaar nog een keertje heen!
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen :)
Hejdå!
Xx Carmen

2 opmerkingen:

  1. Oh die Zweedse kanneelbroodjes zijn zoooo lekker! (Die uit Denemarken ook trouwens, haha) Leuke post! Ik hou ook van Zweden :) (nu wil ik ook weer heen ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die kaneelbroodjes zijn zo lekker! Die uit Denemarken heb ik nog nooit geproefd :)

      Verwijderen