zondag 15 januari 2017

Vakantie: Kaapverdië

Hej hej!

Sorry dat jullie zo lang niks meer van mij hebben gehoord. Net na de kerst ging ik op vakantie naar het buitenland en had ik bijna tot geen wifi tot mijn beschikking. Direct na terugkomst moest ik gelijk weer aan de bak. Ik loop op dit moment stage en daar gaat eigenlijk al mijn energie en tijd in zitten, waardoor ik het bloggen iets geminderd heb.
Vandaag wil ik jullie vertellen over mijn vakantie in Kaapverdië en lekker veel foto's laten zien!
Direct na tweede kerstdag was het zover, de reis naar Kaapverdië kon beginnen! Rond vier uur 's nachts kwamen we aan op Schiphol, waar we meteen hebben ingecheckt. Na de securityscan en de paspoortcontrole hadden we nog even tijd om winkeltjes te bekijken en wat te eten. Altijd als we op reis gaan eten we bij de McDonalds, zo ook deze keer! Ik nam een McMuffin met bacon en ei, erg lekker! Rond zeven uur was het tijd om het vliegtuig in te gaan en kon de zes uur durende vlucht beginnen... Zes uur is best wel lang, maar aangezien iedereen erg moe was hebben we ongeveer de hele reis geslapen.


Na zes uur was het eindelijk tijd voor frisse lucht en om je benen te strekken. De hitte vloog mij meteen tegemoet en mijn dikke trui en shirt gingen meteen uit. Grappig was de kerststal op het vliegveld in Kaapverdië, super warm en zonnig en daar stonden Jozef en Maria.
Er stond een grote oranje bus buiten waarmee wij naar ons hotel werden gebracht. Onderweg keek ik mijn ogen uit, wat een droge omgeving! Alleen maar zand en kale vlakjes, met soms wat groen en in de verte de zee.

Wij verbleven in hotel Smartline Crioula, een viersterrenhotel net buiten Santa Maria op het eiland Sal. Na 5 sterren hotels in Turkije was het wel even wennen, maar eigenlijk had dit hotel alles en misten we helemaal niks. Natuurlijk speelde het weer daar ook een grote rol bij. Het was elke dag zo rond de 27 graden Celsius. Wel vaak bewolkt, maar als de zon eenmaal doorbrak was het meteen super heet.

Ingang van ons hotel

Het zwembad

Het restaurant

Het strand

Pleintje met bar

Zoals ik al eerder schreef lag ons hotel net buiten Santa Maria. Via het strand was het ongeveer 15 minuten lopen en over de weg ongeveer 25 minuten. Zelf zijn wij 1x via het strand en 2x over de weg naar Santa Maria gegaan, prima te doen. In Santa Maria hebben we meegelopen met een stadswandeling, om zo een beeld te krijgen van het stadje en hoe de plaatselijke bevolking daar leeft.
Santa Maria staat bekend om haar grote pier. Hier komen de vissers het land in, maken hun vis schoon en verkopen dit. Verder was er vroeger een haventje, deze is niet langer meer in gebruik. Er staat nu een heel mooi hotel met zwembad bij dit oude haventje. De uitkijktoren staat er ook nog.

De pier van Santa Maria

Porto Antigo (het oude haventje)

De plek waar de lokale bevolking water haalt

Het postkantoor

Overal stonden kraampjes waar men dingen verkocht

En de vrouwen lopen met grote manden op hun hoofd

Rooms katholieke kerk

Santa Maria Beach

Kaapverdië is een land dat bestaat uit meerdere eilanden, Sal is daar één van. De hoofdstad van Sal is Espargos, hier bevindt zich ook het vliegveld. Praia is de hoofdstad van het hele land en deze ligt op het eiland Santiago.
Sal betekent letterlijk zouteiland, er zijn dan ook veel zoutwinningsinstallaties. Vroeger werd er veel zout geëxporteerd naar landen van over de hele wereld. Tegenwoordig is dit niet meer het geval door te hoge importheffingen, maar de oude zoutwinningsinstallaties liggen er nog steeds. Het eiland Sal moet het nu voornamelijk hebben van het toerisme. Op dit eiland ligt namelijk een acht kilometer lang zandstrand. Het heeft een tropisch klimaat met en gemiddelde temperatuur van 27 graden Celsius. Ook valt er bijna geen regen, gemiddeld is dit 6 dagen in het jaar. Het drinkwater is erg schaars. Toen wij er waren was er zelfs een watertekort door het grote aantal toeristen dat op het eiland verbleef. Er is een installatie aanwezig die het zoute water zoet maakt, zodat het na koken drinkbaar is. Het leidingwater dat in de hotels wel aanwezig is, is niet drinkbaar. De lokale bewoners zonder leidingwater komen naar het centrale waterpunt en vullen hier hun jerrycans. Dit water gieten ze in een grote zwarte tank die boven op hun huis staat. Door de zon wordt dit water opgewarmd en tevens ook gekookt, waardoor het drinkbaar wordt.


Oud en nieuw hebben we ook op Sal gevierd. Het hotel werd helemaal mooi aangekleed en de gasten hadden nette outfits aan. Op het plein stonden allemaal glaasjes met drankjes en kleine hapjes. Vervolgens was het tijd om naar het restaurant te gaan. Hier hadden ze echt uitgepakt. Een tafel vol met verse kreeften, garnalen mosselen etc. Een hele hoek vol met grote kazen en broden. Een tafel vol met noten en dadels. Een varken aan het spit en grote kalkoenen. Ook de tafels waren mooi gedekt en overal stonden flessen wijn en rosé. Iets voor 24 uur was er verderop vuurwerk van een ander hotel. In het barretje in het midden van het zwembad telden we met ze allen af en kregen we een lekker glaasje champagne. Ik heb echt een ontzettend leuke avond en vakantie gehad!




Hejdå!
Xx Carmen

2 opmerkingen: