zaterdag 10 december 2016

Recept: Speculaas cheesecake

Hej hej!

Het is weer weekend, tijd om weer wat lekkers te bakken! Doordeweeks ben ik elke dag druk bezig met mijn stage, maar in het weekend kan ik eindelijk weer leuke dingen doen. Dit keer had ik zin om weer eens een taart te maken. Aangezien het nog steeds december is, ging ik op zoek naar een recept met speculaas. Uiteindelijk kwam ik op Pinterest meerdere speculaas cheesecakes tegen. Ik heb ze allemaal doorgelezen en zelf een recept bedacht.


Wat heb je nodig?
- 100 gram boter
- 1 pak Bastogne
- 2 eieren
- 400 gram Monchou
- 100 gram suiker
- een scheutje vanille aroma
- 4 theelepels speculaaskruiden

Wat moet je doen?
1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius.
2. Verkruimel de koeken met een keukenmachine of door er met een deegroller op te slaan.
3. Smelt de boter in een pannetje.
4. Meng de koekkruimels met de gesmolten boter.
5. Vet een springvorm van 24? cm in diameter in.
6. Verdeel de koekkruimels over de bodem van de springvorm, druk goed aan met de achterkant van een lepel.
7. Zet in het midden van de oven voor 5 minuten.
8. Maak ondertussen het Monchoumengsel.
9. Meng de Monchou met de suiker, vanillearoma en de speculaaskruiden in een grote kom.
10. Als dit goed gemixt is kunnen de eieren er één voor één bij.
11. Giet het mengsel in de springvorm.
12. Bak in het midden van de oven voor ongeveer 40 minuten.
13. Doe de oven uit en laat de cheesecake in de oven afkoelen, evt met de deur op een kiertje
14. Zet de cheesecake als deze volledig is afgekoeld in de koelkast voor een paar uur
Eet smakelijk!




Mmm! Echt ontzettend lekker! Tijdens het maken van dit taartje was ik een beetje bang dat je de speculaas niet goed terug zou proeven, maar dit is echt niet het geval. Je proeft de speculaas juist heel goed terug en de combinatie met de Bastognebodem is echt lekker! De bodem is wel wat aan de dikke kant, voor mij is dat echter geen probleem. Wil je een iets dunnere bodem, dan kan je minder koeken gebruiken of een grotere springvorm. De cheesecake zelf is lekker romig en vast, echt de cheesecake structuur. Het is wel handig om kleine stukjes te snijden, aangezien dit taartje best wel zwaar op de maag is. Zeker een aanrader om in deze decembermaand te bakken! Super simpel en heel erg lekker.

Hejdå!
Xx Carmen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten