maandag 26 mei 2014

Mijn eindbal

Hej hej!

Zoals jullie misschien wel weten zit ik in het laatste jaar op het gymnasium hier in Zweden. Vorige week was de laatste lesweek voor mij, alle vakken afmaken en afscheid nemen van de leraren.
Zaterdag had in mijn eindbal. Dit werd niet door school georganiseerd maar door een balcomité waar 3e klassers in zitten.
Het bal begon om 18.00 uur en duurde tot ongeveer 2.00 uur.
Een paar maanden geleden werden de paren al geloot, dit wordt elk jaar gedaan zodat er niemand alleen over blijft.
De jongen moest voor een mooie auto zorgen en een bloemetje geven wanneer hij je kwam ophalen.
Zelf werd ik opgehaald in deze gave auto!

Eenmaal aangekomen bij het hotel waar het bal gegeven werd stonden we in een file met alle andere mooie auto's. Toen we uiteindelijk bij de rode loper aankwamen stapten we uit en liepen we heel langzaam over de rode loper zodat iedereen foto's kon maken. We liepen langs het hotel heen en konden aan de achterkant naar binnen.
Op de rode loper!
Binnen stonden allemaal glazen champagne en kon je alvast kijken aan welke tafel later moest gaan zitten.
Met een glas champagne in mijn hand liep ik weer naar buiten en daar keek ik naar alle andere leerlingen die aankwamen. Iedereen was zo mooi!
Toen iedereen aangekomen was moesten we met ze allen weer poseren bij de fontein.
Kijk eens hoe mooi iedereen is! De jongens in pak en de meisjes in een mooie baljurk :)
Na het poseren konden we naar binnen en moesten op onze plekken gaan zitten. Het voorgerecht stond al op de tafel, en na het openingswoord mochten we gaan eten.
Het voorgerecht was meloen met ham, erg lekker! Na het voorgerecht gingen we meteen door naar het hoofdgerecht; kipfilet met bearnaisesaus, sperziebonen en gebakken aardappeltjes.
Na het hoofdgerecht mochten we van tafel en gingen de meeste even een hapje lucht scheppen omdat het binnen best wel benauwd was. Toen we weer gingen zitten waren er een paar leerlingen die een afscheidstoespraak gingen houden, deze toespraken waren erg mooi. Daarna kwam het toetje, aarbeienmouse met sinaasappelsaus en een klein schuimpje. Ja, het eten was heel erg lekker!
Na het eten mocht je koffie pakken, daarna ging de bar open en stonden alle zweden meteen in de rij. Typisch Zweeds, die houden namelijk erg veel van alcohol! ;)
Toen was er disco! Dansen, foto's maken en gezellig met elkaar omgaan.
Het bal was echt ontzettend leuk, echt iets wat je meegemaakt moet hebben als je hier in Zweden woont!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen over mijn bal en hoe het hier in Zweden gevierd wordt. Woensdag is alweer mijn laatste schooldag en dan wordt er studenten gevierd, hier ga ik ook nog een stukje over schrijven!
Xx Carmen

8 opmerkingen:

  1. Wow, wat vet! Dat is nog eens wat anders dan hier in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zeg! En je ziet er beeldig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn oude klas heeft dit weekend het eindbal! Ik had er ook heeel graag heen gewild, maar helaas heb ik dinsdag nog een tentamen :( Gelukkig ga ik wel lekker studenten vieren! =D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer dat je er niet heen kan! :(
      Morgen heb ik studenten dus dat wordt weer feest! :)

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Ja, het was echt heel vet om in zo'n auto te zitten! :)

      Verwijderen