zondag 27 juli 2014

Rijbewijs in the pocket!

Hej hej!

Vandaag een persoonlijk en leuk berichtje! Ik heb mijn rijbewijs gehaald, yeah!
Ik heb 2 weken lang een intensiefcursus gedaan, dit houd in dat je elke dag van 8 tot 16 uur bezig bent met rijden en theorie.
Maandag 7 juli begon ik met deze cursus. Ik moest om 8 uur op de rijschool in Olofström (dorp waar ik op school gezeten heb) zijn. Van 8 tot 10 uur kregen we theorieles. Een van de rijschoolhouders legde alles uit en liet een powerpoint en verschillende filmpjes zien.
Van 10 tot 16 uur moesten we in een boekje werken waarin alle verkeersborden stonden, hierbij moesten we verschillende vragen beantwoorden.
Bron: http://www.korkort.nu/Global/Produkter/1041.jpg
Toen we daar klaar mee waren mocht je op de computer om de theorie te gaan leren. Daar kreeg je allemaal meerkeuzevragen die je goed moest beantwoorden. Je kon de foute antwoorden bekijken zodat je leerde wat het goede antwoord was.
Dit is een voorbeeld van hoe de vragen eruit zagen. In dit voorbeeld vragen ze welk verkeersbord aangeeft dat je rechtdoor moet rijden. Bron: http://10213.str.se/Filer/10213/HEMSIDAN_exempel%20elevcentralen.JPG

In de tussentijd gingen de rijinstructeurs rijden met alle leerlingen, ons groepje bestond uit 12 leerlingen en de meeste hadden nog nooit achter het stuur gezeten! Iedereen kreeg een bepaalde tijd wanneer hij of zij moest rijden en de rest moest werken met de theorie.
Dit ging zo 2 weken lang door. Eerst theorieles in de ochtend en daarna zelf theorie leren achter de computer en 1 keer rijden.
Aan het einde van de 2e week moesten we de halkbana (slipbaan) doen. Dit is speciaal gemaakt omdat het hier in Zweden vaak sneeuwt en het daarom ook vaak glad kan zijn. Eerst kregen we een beetje theorie over hoeveel mensen er in het verkeer omkomen en hoeveel ongelukken er veroorzaakt zijn door wild. We moesten een speciale bril op zodat je zag hoe een dronken persoon alles ziet. Met de bril op moest je op een witte, rechte lijn lopen, en dit ging natuurlijk helemaal verkeerd! ;)
Ook moesten we in een auto zitten die daarna op z'n kop ging, en daarna moesten wij op een goede en zekere manier uit de auto zien te komen.
Toen was het tijd voor de slipbaan. Iedereen kreeg een auto waar hij of zij voor de eerste keer alleen in mocht  rijden. Er waren 2 verschillende banen.
Bron: http://olofstromstrafikovningsplats.123minsida.se/
Op de eerste baan moest je gas geven totdat je 70 km/h reed en daarna moest je keihard remmen als de rijinstructeur dat zei. De baan was erg glad en ik draaide allemaal rondjes met mijn auto ;)
Ook was er een zebrapad. Je moest met een bepaalde snelheid op het zebrapad afkomen en als je langs het witte paaltje reed moest je keihard remmen. Toen ik 70 km/h reed kwam ik pas na het zebrapad tot stilstand, zo zie je maar weer hoelang het duurt voordat je stilstaat...
Op de tweede baan moest je ook weer met een bepaalde snelheid rijden terwijl de rijinstructeur een "eland" aan een apparaat heen en weer bewoog. Wij moesten proberen om de "eland" te ontwijken en om daarna tot stilstand te komen voor de witte streep aan het einde van de baan. Dit alles bij elkaar duurde zo'n 3 uur, dus daarna was je echt kapot! ;)
Ook moesten we 1 dag op de snelweg en in een stad rijden. Dit vond ik erg goed, aangezien er bij het dorp waar ik reed geen snelwegen waren en het was er ook nooit zo druk als in een stad.
Op dinsdag 22 juli moest ik om 8.00 uur in Karlshamn zijn voor de theorietoets. Eerst werd er een foto gemaakt en moest je je handtekening schrijven. Om 8.30 uur begon de toets, deze duurde 50 minuten. In een kamertje met allemaal computers moest je meerkeuzevragen beantwoorden. Voor mij ging het goed, ik had er namelijk 59 van de 65 goed en je moest er minstens 52 goed hebben om te slagen!
Woensdag 23 juli was het zover, ik moest om 8.15 uur afrijden! Ik moet eerlijk zeggen dat ik van het afrijden niet zo heel veel meer weet omdat alles zo snel ging en ik natuurlijk hartstikke zenuwachtig was! Ik moest gewoon een beetje overal rijden, 1x achteruit rijden langs een hoek en 2x parkeren. Gelukkig ging het allemaal goed en heb ik dus mijn rijbewijs gehaald!!! Ik had meteen lekkere gebakjes gekocht die we thuis hebben opgegeten.
Nu wacht ik totdat ik een brief krijg waarin staat dat ik mijn rijbewijs kan ophalen bij het postkantoor!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen hoe je hier in Zweden je rijbewijs kunt halen en dat je onder andere ook op de slipbaan moet rijden voordat je mag afrijden!
Xx Carmen

5 opmerkingen:

  1. Wat een leuke blog Carmen! Goed dat ze inderdaad veel aandacht besteden aan de specifieke verkeerszaken in Zweden. Gefeliciteerd met je rijbewijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk zeg! Gefeliciteerd met je rijbewijs! Geniet ervan!
    Liefs,

    www.blamethefireworks.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte proficiat met het behalen van je rijbewijs. Dat heb je goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen