zaterdag 15 maart 2014

Niet zomaar een petje!!!

Hej hej!

Laatst schreef ik over het Zweedse schoolsysteem en over de Studenten. Klik hier om daarheen te gaan. Deze week heb ik eindelijk mijn petje binnen gekregen!
In deze blogpost laat ik mijn petje zien en leg ik uit wat alles op het petje betekent!

Nou, dit is hem dan! Zelf ontworpen ;)



Zoals je ziet heb ik mijn voornaam en achternaam aan de voorkant, samen met een gouden bloem met een groene steen erin. Ook heb ik een groen randje rondom de pet.
Dit alles heeft een speciale betekenis. Alle programma's hebben namelijk een eigen kleurencombinatie. Ik doe natuurwetenschap en dat betekent dat je een zwarte band hebt (waar de gouden letters op staan) met een groen randje en een groene steen.
Hieronder zie je alle kleurencombinatie's. Zo zie je dat als je bijvoorbeeld het hotel en restaurantprogramma volgt, je een rode band hebt met een zwart randje en een rode steen. En als je het techniekprogramma volgt, je een zwarte band hebt met een donkerblauw randje en een donkerblauwe steen.


Bron: http://www.nordictraditions.se/studentmossa/programfarger.html
De kleuren hebben dus een betekenis. De kleur letters waarin je naam geborduurd zijn kan je zelf kiezen: zilver of goud.




Op de achterkant kan je ook tekst hebben staan. Hier kan je bijvoorbeeld het jaar dat je afstudeert hebben staan of je klas of het programma dat je doet. Ikzelf heb mijn klas daar staan: NATE11.
(NA van natuurwetenschap, TE van techniek want wij zitten samen in een klas en 11 van het jaar dat ik met het programma begon; 2011) Ook kan je op het witte de naam van de school hebben staan, in mijn geval is dat Nordenbergsskolan.



Aan de binnenkant kan je ook nog allemaal verschillende kleurtjes en patroontjes hebben. Ikzelf heb voor de Zweedse vlag gekozen want dat vond ik er wel bij passen. Ook kon je kiezen uit wit, roze en vlaggen van verschillende provincies. Het logo van de school waar je op zit zie je in het midden.



Dit petje moet ik op wanneer ik Studenten doe, samen met een wit jurkje. Mijn Studenten is in eind mei.
Ik hoop dat jullie het interessant vonden om te lezen wat de verschillende dingen op mijn petje betekenen en om te zien hoe mijn petje eruit ziet!

Iedereen nog een fijn weekend toegewenst!
Xx Carmen

1 opmerking: