zaterdag 1 maart 2014

Zaterdag: Muffins, het Kaarsenhuis & garnalenrisotto

Hej hej!

Vandaag ging ik muffins maken. Ik heb vorig jaar een heel leuk boek gekocht, namelijk Hello Cupcake! van de Zweedse Leila Lindholm. Leila komt hier vaak op tv en bakt dan altijd ontzettend lekkere dingen, dus toen ik dit boek zag wou ik het meteen hebben!
De muffins die ik gemaakt heb zijn Dumlemuffins. Dumle is een Finse toffee dat ze hier vaak gebruiken om mee te bakken.
Wauw, wat waren de muffins lekker! Het zijn chocolade muffins en in het midden zitten twee Dumle die helemaal zijn gesmolten door de warmte van de oven.





Rond 12 uur gingen we naar Ljushuset (het Kaarsenhuis) wat een dorp verderop ligt. Mari, de vrouw van wie Ljushuset is, heeft het nu al 10 jaar en vierde daarom haar jubileum.
Ik heb twee keer stage gelopen bij Mari en leerde daar hoe ik al die mooie kaarsen moest maken. Altijd als wij gasten hebben gaan we er even langs, en elke keer vind zij het weer leuk om mij te zien.
Het was aardig druk, maar we hadden wel de kans om haar te feliciteren en een cadeautje te geven. Ik had een mooie bloemenkaart voor haar geknipt en we hadden een pakje stroopwafels aan haar gegeven. Dat vond ze erg leuk, iets typisch Nederlands! ;) Er was ook koffie, thee en limonade met taart en koekjes, hartstikke leuk hoe ze het georganiseerd had!

De kaarsen die je hierboven ziet zijn de Urshultkaarsen. (Urshult is de plaats waar Ljushuset zich bevindt.) Deze worden alleen in Ljushuset gemaakt en branden wel 120 - 160 uur!

In de avond had ik zin om te koken en maakte garnalenrisotto. Dit recept hadden we een keer op internet gevonden en vinden wij erg lekker. Ook is het erg simpel om te maken, hier kan je het recept vinden.
Het was weer ontzettend lekker, echt een aanrader als je van garnalen houdt!

Vanavond ga ik weer Melodifestivalen kijken. Dit zijn de voorrondes voor het Eurovisie Songfestival. Hier in Zweden is Melodifestivalen bijna net zo groot als het Songfestival zelf. In totaal zijn er vier voorrondes waar steeds acht optredens aan mee doen. Van deze acht gaan er twee direct door naar de finale en twee naar de "andra chansen", oftewel de "tweede kans". Hier mogen ze nog een keertje optreden, en ook hier gaan er weer twee door naar de finale. In de finale wordt bepaald wie Zweden gaat presenteren in het Eurovisie Songfestival.

Iedereen een fijne zondag toegewenst!
Xx Carmen

4 opmerkingen:

  1. leuk Carmen! Ik heb net boodschappen gedaan enga hetrecept maken. mmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne! Wat leuk dat je het recept gaat maken. Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. derisotto was heerlijk.Gaan we vaker eten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij vonden het ook heerlijk, wat leuk dat je het hebt gemaakt!

      Verwijderen