vrijdag 11 april 2014

Mijn eindproject

Hej hej!

Maandag moest ik een presentatie geven over mijn eindproject en de week ervoor moest ik het schriftelijke gedeelte inleveren.
Aangezien ik het natuurwetenschapprogramma volg moest ik iets doen wat te maken heeft met biologie, natuurkunde, scheikunde of wiskunde. We hadden het hele jaar om dit project uit te voeren en er een verslag over te schrijven.

In de zomervakantie begon ik al na te denken over wat ik als eindproject zou gaan doen, maar ik had echt geen idee. Toen kwam mijn moeder met het idee om een wiskundebox te maken voor de kinderen op de school waar zij werkt (2-5 jaar oud) en ik vond het gelijk al leuk klinken! Ik keek een beetje op internet en besloot om verschillende opdrachten en spelletjes te maken vanuit het boek "Rupsje Nooitgenoeg" van Eric Carle.
Toen begon het echte werk: opdrachten en spelletjes verzinnen die te maken hebben met wiskunde en natuurwetenschap en die ook nog eens in de doelen staan voor de school. Dit was denk ik nog het meeste werk met het hele eindproject.
Ik begon met het maken van opdrachten en spelletjes.




Ik begon er steeds meer plezier in te krijgen, want ik was lekker creatief bezig en daar houd ik van! Dat was ook een van de redenen waarom ik dit als eindproject heb gekozen, ik wou graag iets creatiefs doen en niet alleen maar een groot werkstuk schrijven.

Toen de box klaar was ging ik het testen bij de kinderen op de school waarvoor ik de box maakte. Dit was erg leuk, de kinderen waren erg geïnteresseerd en deden erg hun best.
Ik begon met het boek voor te lezen en daarna gingen we een spelletje doen.
Dit was het spelletje. De kinderen moesten de dobbelsteen gooien en daarna een gekleurd rondje op het deel van de rups leggen die hetzelfde aantal stippen heeft als op de dobbelsteen.

De box ga ik van de week aan de school geven en ik ben erg benieuwd naar hoe de kinderen en leraren het zullen vinden!
Zie hier het eindresultaat:



Een knuffelrups en een houten rups waarmee de kinderen door het fruit kunnen gaan, net zoals in het boek.

Memory met de dingen die Rupsje Nooitgenoeg eet in het boek.

Hier moeten de kinderen de plaatjes in de goede volgorde leggen: Van eitjes naar rups naar vlinder.

Dat was het weer voor deze keer. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen, als jullie vragen hebben kunnen jullie ze gerust stellen in een reactie!
Xx Carmen

7 opmerkingen:

  1. Leuk project! Wat voor opleiding doe je precies?
    Liefs Apollonia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ik zit hier in Zweden op het gymnasium en doe het programma natuurwetenschap! :)

      Verwijderen
  2. Super leuk, ik wil ook zo'n box. Het ziet er gaaf uit. Groetjes judith

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldig Carmen, zo vinden kinderen meteen leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marianne! Ik hoop dat de kinderen het leuk vinden :)

      Verwijderen
  4. Svängsta förskola is erg blij met de mattelåde.
    Nu nog uitproberen natuurlijk.
    Tack så jättemycket!

    BeantwoordenVerwijderen