maandag 21 april 2014

Pasen in Zweden

Hej hej!

Het is weer Pasen, en wat was het lekker weer!
De zaterdag voor Pasen heb ik hele lekkere en schattige paasmuffins gemaakt. Ik had gewoon simpele chocolademuffins gebakken en daarna heb ik amandelspijs door de knoflookpers geperst en van de sliertjes een nestje gemaakt. Dit nestje heb ik op de chocolademuffin gelegd en drie eitjes in het nestje gelegd. Zie hier het resultaat, ik vind het zelf echt heel erg leuk geworden!




In Zweden wordt Pasen iets anders gevierd dan in Nederland. Zoals met bijna elk feest wordt ook Pasen de dag ervoor gevierd (paasavond). Op paasavond gaan de kinderen verkleed als heks de deuren langs, ze geven een paaskaart en krijgen snoepjes. Jullie zullen je wel afvragen waarom ze als heks verkleed gaan. Volgens een oude traditie vloog de "paasheks" op haar bezemsteel naar Blåkulla op witte donderdag om daarna weer terug te komen op eerste paasdag.
Ook hier zijn er paastakken die versierd worden, hier is dat meestal een boompje in de tuin. Deze wordt versierd met veertjes en soms ook met eieren. Wij hebben een paar grote takken in een bloembak gezet en de takken versierd met eieren en gele en oranje veertjes.



In de avond wordt er lekker gegeten, meestal hetzelfde als wat er met de kerst gegeten wordt. Er wordt onder andere zalm, ingelegde haring, ham, aardappels, knäckebröd, eieren en paassnoep gegeten.
De meeste Zweedse kinderen hebben paasvakantie, deze duurt een week en is meestal de week voor Pasen of de week waarin de paasdagen vallen. Zelf had ik de week voor Pasen paasvakantie.

Dat was het weer voor deze keer! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen over Pasen in Zweden en hoe het hier gevierd wordt. Als jullie nog vragen hebben, stel ze dan gerust in een reactie!
Xx Carmen

2 opmerkingen: