vrijdag 25 maart 2016

AH Moestuintjes | Update 1 / Min köksträdgård

Hej hej!

Zoals iedereen waarschijnlijk wel weet, kan er weer gespaard worden voor moestuintjes bij de Albert Heijn. Vorig jaar was dit ook. Ik ging vol enthousiasme en goede moed aan de gang met de moestuintjes. Elke dag gaf ik ze water en zodra de plantjes wat groter en langer werden verpotte ik ze in een grotere pot. Sommige bakjes bleven gewoon leeg, er kwam geen plantje op. Andere deden het gelukkig wat beter. Alles ging goed, totdat ik op vakantie ging. Toen ik ongeveer 5 weken later terugkwam (ik ging 2 weken op vakantie en bleef daarna 3 weken in Zweden), waren alle plantjes dood...

Dit jaar wil ik beter aan gaan pakken en hoop ik dat ik over een paar maanden mijn eigen geoogste groenten en kruiden kan gebruiken!
Ook dit jaar zijn er weer hele leuke groenten en kruiden te sparen, namelijk wel 20 verschillende soorten! Van deze 20 verschillende heb ik ze op dit moment allemaal! Ik ben benieuwd of ik over een paar maanden lekkere verse groenten uit eigen tuin heb.


Eerste verpotting: Hierboven zijn de eerste plantjes te zien die uitkwamen, dit was de radijs en de broccoli. Ongeveer een dag erna waren ook de rode biet en de doperwten uitgekomen.
De radijs, broccoli en rode biet werden als eerste verpot. Ik verpotte ze in van die plastic plantenbakjes die je krijgt als je een plantje in het tuincentrum koopt. Een schoteltje zette in eronder, zodat het water niet meteen vieze plekken op de vloer zou gaan maken. Op de kaartjes en verpakking die bij de moestuintjes zit, staat heel goed beschreven wat je precies moet doen, wanneer je moet verpotten en waar het plantje het liefste wilt staat. Zo staat de radijs het liefst in de schaduw staat, de broccoli in het licht staat en de rode biet op een zonnige plek staat.



Tweede verpotting: Ongeveer een week later zagen de moestuintjes er zoals hierboven uit. De komkommer, sperziebonen, doperwten en rode biet zijn klaar voor de verpotting. Ook komen er steeds meer plantjes op. Zo zie je onder andere dat de tuinkers, spinazie, rucola en augurk zijn opgekomen.
Ook dit keer gingen de plantjes weer naar een grotere pot met een schoteltje eronder. De rode biet heb ik samen met de oudere rode biet in het potje gedaan. Later kan dit altijd nog verpot worden naar grotere potten.


Dit was de eerste update over mijn moestuintjes. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen! Er zullen waarschijnlijk nog meer updates komen, zodat jullie kunnen zien of het dit keer wel lukt om mooie groente en kruiden te krijgen.
Hebben jullie ook moestuintjes gespaard? Hoe gaat het bij jullie?

Hejdå!
Xx Carmen



SV: Hej hej! Idag vill jag visa er min köksträdgård. Det är nämligen så att man kan spara frön till olika grönsaker och kryddor hos Albert Heijn (Nederländsk ICA). Så kan man själv odla till exempel vattenmelon, ärtor, rödbetor, sallad och mycket mer! Jag tycker detta är en väldig rolig grej att göra, för man ser verkligen var grönsakerna och kryddorna kommer ifrån. De första tre grönsakerna som jag omplanterade är rödbetor, broccoli och rädisor. En vecka senare omplanterade jag rödbetor, gurka, bönor och ärtor.

2 opmerkingen:

  1. Die moestuintjes blijven echt zo leuk! Ik ben er vorig jaar ook wel mee bezig geweest, maar helaas word het nooit wat bij mij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aww, haha. Bij mij werd het vorig jaar ook niks hoor. Hoop dat het dit jaar beter gaat!

      Verwijderen