donderdag 31 maart 2016

My Birthday Cake 2016 | Banoffee Pie

Hej hej!

Vandaag (31 maart) ben ik jarig! Ik ben alweer 21 jaar, jeetje wat gaat de tijd snel zeg! Aangezien ik heel erg van bakken houd en ik echt zin had om een lekkere taart te maken, heb ik op mijn verjaardag mijn eigen verjaardagstaart gemaakt.
Vorig jaar maakte ik ook een super lekkere en leuke taart op mijn verjaardag, namelijk de Kitkat M&M taart! Klik hier om naar dat recept te gaan.

Dit jaar heb ik gekozen om een Banoffee Pie te gaan maken. Ik kwam deze taart al heel vaak tegen op Pinterest, en was erg benieuwd naar hoe het zal smaken. Een week geleden ben ik uiteten geweest bij Woodstone samen met een vriendin, en zij zie dat ik echt de Torta Banoffee moest proberen. Dus ik hield een gaatje over na de lekkere pizza en bestelde samen met haar de Torta Banoffee. Ook legde ik de link dat dit dus de Banoffee Pie was. Zo, wat was dat lekker zeg! Nadat ik het stuk eindelijk op had (het was super machtig en je kreeg een groot stuk) wist ik dat ik deze taart op mijn verjaardag zou gaan maken. En zo gezegd, zo gedaan!

Wat heb je nodig?
- 1 blikje gecondenseerde melk met suiker (bijv. van Friesche Vlag)
- 200 gram bastognekoeken
- 100 gram roomboter
- 250 ml slagroom
- 1 zakje klopfix
- 2-3 rijpe bananen
- hagelslag, vlokken of noten om de taart mee te versieren

Doe het volgende:
Voor de karamel:
1. Haal het etiket van het blikje
2. Leg het blikje in een pan en giet er water bij totdat het blikje helemaal onder water ligt
3. Zet de pan met water aan de kook voor ongeveer 3 uur
Houd telkens het water in de gaten, er moet altijd een laagje water boven het blikje zijn anders is er kans op ontploffing
4. Haal na 3 uur het blikje uit het water en laat het afkoelen
5. Maak het blikje pas open als de karamel volledig is afgekoeld, het zal nu een (dikke) pasta moeten zijn. (Proef zeker even, want het is ontzettend lekker!)
Je kan de karamel ook langer koken, dan wordt het donkerder maar ook vaster. Als je het korter kookt wordt het meer een saus. Zelf vind ik de consistentie na 3 uur wel mooi, het is niet zo dik dat je het niet meer over de bodem kunt uitsmeren, maar het is ook niet zo dun dat je het zo uit het blikje kan gieten.
(Je zou ook gebruik kunnen maken van 1 potje Bebogeen (karamelpasta)).

Voor de bodem (dit kan je maken terwijl de karamel aan het koken is):
6. Vet een bakvorm in of leg er een bakpapiertje in (ik heb gekozen voor een bakblik van 24cm in diameter, maar je kan ook een pie vorm gebruiken)
7. Maak de koeken fijn. Doe dit met een keukenmachine/blender of met de hand (in zakje, theedoek er omheen en slaan met een deegroller)
8. Smelt de boter in een pannetje
4. Giet de boter bij de koekkruimels en roer tot een kruimelig deeg
9. Verspreid het deeg over de bodem van de bakvorm. Druk goed aan met een lepel of met je handen. Probeer ook een klein randje te maken, zodat de karamel er straks niet uit loopt.
10. Zet de bodem in de koelkast om op te stijven

De taart opmaken:
Zelf heb ik de karamel en de bodem een dag van tevoren gemaakt. Ik heb de bodem laten opstijven en zodra de karamel was afgekoeld heb ik het over de bodem verspreid en daarna weer een nachtje in de koelkast laten opstijven. Dit hoeft niet per se, maar aangezien het koken van de karamel best wel lang duurt vond ik het wel fijn om dat een dag van tevoren te doen.
11. Verspreid de karamel over de kruimelbodem, laat opstijven
12. Ik heb gekozen om de overige koeken (er zat namelijk 300g in een pakje) te verkruimelen en een kruimellaagje over de karamel heen te doen. Dit is optioneel
13. Snijd de bananen in plakjes. Verdeel ze over de karamel (of de kruimellaag). Houd een paar over voor de versiering
14. Klop de slagroom met een mixer totdat het bijna stijf is, voeg de klopfix en evt. een theelepeltje suiker/vanillesuiker toe
15. Verdeel de slagroom over de plakjes banaan
16. Nu is het tijd om de taart mooi op te maken. Leg de overige plakjes banaan op de slagroom. Strooi hagelslag/vlokken over de taart of versier bijvoorbeeld met pecannoten
Eet smakelijk!
Bewaar de taart in de koelkast


Wauw, wat is deze taart lekker geworden zeg! Echt een aanrader!!
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en te zien. Hebben jullie al eens Banoffee Pie gemaakt of gegeten?

Hejdå!
Xx Carmen


SV: Hej hej! Den 31:a mars fyllde jag 21 år. Detta firade jag med att göra en Banoffee Pie, en tårta med banan, kakor och kola. Idag delar jag receptet med er!

Man behöver följande:
- 1 burk sötad kondenserad mjölk
- 200 gram digestivekakor
- 100 gram smör
- 250 ml vispgrädde
- 2-3 bananer
- strössel/nötter

Gör följande:
1. Ta av etiketten från burken och lägg i en panna. Häll på vatten tills burken är helt under vattnet. Om man inte gör detta kan burken explodera. Koka ungefär 3 timmar på svag värme
2. Ta efter 3 timmar burken ur pannan och låt den svalna.
3. När burken har svalnat kan man öppna burken. Mjölken har nu blivit en kolakräm
4. Klä en pajform
4. Mixa kakorna i en matberedare
5. Smält smöret och blanda med kexsmulorna
6. Bre ut blandingen i pajformen, tryck till med händerna eller en sked
7. Bre över kolakrämen 
8. Skär banan i skivor och lägg på kolakrämen
9. Vispa grädden och tillsätt evt. en tesked socker eller vaniljsocker
10. Bre över grädden
11. Dekorera med skivad banan, strössel eller nötter

Ik heb voor dit recept meerdere recepten gecombineerd, zo heb ik Lekker HapjeThe GuardianOvereten en Pinterest gebruikt.

2 opmerkingen: