woensdag 21 september 2016

Drie weekjes Zweden

Hej hej!

Ik ben afgelopen zomer niet alleen maar in Sri Lanka geweest. Na deze ontzettend mooie rondreis ben ik namelijk ook nog drie weekjes naar Zweden gegaan samen met mijn oma. Gewoon gezellig bij mijn ouders en broertje op bezoek. Vandaag laat ik jullie zien wat ik zoal gedaan heb deze drie weken in Zweden!

Shoppen in de stad Växjö
De eerste week gingen mijn moeder, broertje en ik gezellig een dagje de stad in om te winkelen. Växjö heeft zowel een overdekt winkelcentrum als winkels in de binnenstad. Zelf gaan we vaak naar het winkelcentrum, omdat je hier makkelijk kan parkeren, de wc's gratis zijn en er ongeveer dezelfde winkels zitten als in de stad.
Bij de boekhandel Akademibokhandeln kocht ik een leuk kookboek van de Zweedse tv kok Leila Lindholm. Ik heb al een paar boeken van haar waarin ontzettend lekkere recepten van cupcakes, woopies, pizza's, brood en nog veel meer in staan. Ook dit boek zag er weer heel leuk uit, met veel foto's. Ik kocht het boek Leilas Guldkant på vardagen (Leilas gouden randje op de alledaagse dagen) voor maar 50 SEK, omgerekend ongeveer €5,-! Er was namelijk een tafeltje waar alle boeken voor de helft van de prijs verkocht werden, en daar lag dit leuke boek tussen.

Bij de schoenenwinkel Bergqvist Skor was er ook sale! Ook hier waren weer schoenen afgeprijsd tot wel 50%. Na verschillende schoenen te hebben gepast, ging ik uiteindelijk voor donkerblauwe Palladiums! Ontzettend leuk vind ik ze, en ze waren maar €35!

We lunchten bij Smörgåsbutiken Markan, een tentje met verschillende broodjes, salades en hartige taarten. Ik kon het niet laten en nam een lekker broodje garnalen, typisch Zweeds!

Rondje om het meer Åsnen met tussenstop bij Amy's Kafé
Ook maakten we in de eerste week een tourtje om het meer Åsnen met de auto. Hierbij reden we op allemaal kleine weggetjes door de mooie natuur. Op de heenweg stopten we bij Amy's Kafé, een cafeetje dat op de camping Mjölknabben ligt. Hier gingen we lekker koffie drinken. Natuurlijk moest hier een taartje bij worden gegeten, zoals alle zweden dat doen. Koffie met taart is best wel een big deal in Zweden en wordt ook wel fika genoemd. We dronken lekkere cappuccino met een heerlijk stukje taart. Mijn moeder, broertje en ik gingen voor de worteltjestaart, mijn oma nam een stukje toscakaka (cake met amandel en kokos). Het viel bij iedereen erg in de smaak!

Lekker bakken en koken
In Zweden had ik weer helemaal om lekker in de keuken te gaan staan om dingen te bakken. Zo maakte ik onder andere deze brownies met zwarte aalbessen. Ook was ik bezig met de bloginsideractie van Boursin, hiervan maakte ik lekkere hapjes voor bij de linzensoep. Tot slot maakte ik ook nog ingemaakte komkommertjes, een soort augurkjes dus. Ontzettend lekker en heel makkelijk te maken!

Spaanse tapas en Sri Lankese curry's
Op een zondag stonden mijn moeder en ik de hele dag in de keuken, we maakten allemaal lekkere hapjes voor de tapas. Zo maakten we empanadas met kip en perzik, champignons met paprika, mini frittata's met verschillende vullingen, pittige gehaktballetjes, gefrituurde inktvisringen en natuurlijk sangria!

Ook maakte ik verschillende Sri Lankese curry's. Toen we in Sri Lanka waren deden we namelijk mee aan een kookcursus en kochten we bij een kruidenwinkeltje verschillende kruiden waarmee je curry's kan maken. Samen met mijn vader maakte ik 3 verschillende curry's: een curry met kip, een curry met garnalen en een curry met boontjes. Ook maakten we de lekkere kokossambol die we tijdens de kookcursus ook hadden gemaakt. In de keuken begon het ontzettend lekker te ruiken, gelukkig smaakte alles curry's ook heel erg lekker! We hebben met ze allen heerlijk zitten eten.

Wandeling op een eiland en in het bos bij ons achter
Ook deze vakantie maakten we weer een wandeling over het mooie eilandje Boön. Een wandeling over de rotsen langs de kust en op het laatst ga je ook de bossen in.
Bij ons achter is veel bos, hier kan je leuk wandelen en bijvoorbeeld ook bessen en paddenstoelen zoeken. Toen ik met mijn vader en boertje een wandeling aan het maken was, zagen we echt ontzettend veel bosbessen en lingon (vossenbessen) aan de struikjes hangen. In het bos stonden ook een paar cantharellen.

Bootje varen
De laatste week was het eindelijk lekker zonnig weer met weinig wind, tijd om de boot te pakken dus! Samen met mijn vader, broertje en oma gingen we het water op. We maakten een mooi tourtje over het meer en de rivier langs ons dorp.

Dit waren mijn drie weekjes in Zweden! Ik heb het weer ontzettend naar mijn zin gehad en we hebben het met ze allen heel gezellig gemaakt. Nu ik weer terug in Nederland ben mis ik die mooie natuur en de stilte wel een beetje, en mijn ouders en broertje natuurlijk ook. Gelukkig bestaat er Whatsapp en Skype!
Ik hoop dat jullie het weer leuk vonden om te lezen en te zien.

Hejdå!
Xx Carmen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten