zondag 4 september 2016

Reisverslag Sri Lanka | deel 6

Hej hej!

Vandaag deel 6 van mijn rondreis door Sri Lanka! In deel 1, 2, 3, 4 en 5 konden jullie lezen over onder andere Negombo aan het strand, nationale parken, een fietstocht door de rijstvelden, rotstempels in Dambulla, Kandy, Tempel van de Tand, theevelden met theepluksters en een treinreis door de bergen!
Vandaag vertel ik over het nationale park Yala, het Elephant Transit Home en de oude VOG-vestingstad Galle.

Dag 9:
Vandaag verlieten we Bandaralawela en gingen we verder naar Tissamahara, waar Yala National Park ligt. We reden door de bergen met aan verschillende kanten mooie watervallen. Na ongeveer 1,5 uur werd de omgeving weer droog, warm en de bergen verdwenen. Langs de weg kwamen we ook nog waterbuffels tegen.

Aangekomen bij ons hotel in Tissamahara, aten we een heerlijke lunch, namen we een duik in het zwembad en gingen we vervolgens met de jeep op weg naar Yala National Park. Yala is het op één na grootste nationale park van Sri Lanka en in dit gebied leven ruim 130 diersoorten! Het park is wel heel erg toeristisch en als je pech heb kan je echt in de file staan, dat de jeeps 1 voor 1 het park in mogen. Yala ligt aan de zee, echt super mooi!
In Yala zegen we onder andere apen, hertjes, waterbuffels, krokodillen, olifanten en een luipaard!

Dag 10:
Dit was de laatste dag van onze rondreis met de hele groep. We begonnen de reis naar de verschillende hotels met een bezoekje aan het Elephant Transit Home. Het Elephant Transit Home is een olifantenopvangcentrum waar weesolifantjes worden opgevangen. Het opende zijn deuren in 2003. In het opvangcentrum kunnen de olifantjes zelf los rondlopen. Op de voedertijden wordt het hek open gezet, waarna ze 1 voor 1 naar de melk mogen rennen. Deze voedertijd hebben wij gezien, en het was echt super schattig! Al die kleine olifantjes die naar de melk rennen. Vervolgens mogen ze nog wat takken en bladeren eten en gaan ze langzaamaan weer terug naar het naastgelegen park. Op het moment dat wij er waren, zat er ook een olifant met een prothese. Heel zielig, een van de achterpoten is waarschijnlijk gewond geraakt door een val waardoor de olifant nu met een prothese loopt. Ik weet niet of het super goed werkt, want het leek wel of de heupen ook helemaal verkeerd zaten. Heel erg zielig, maar super mooi dat er zo'n project bestaat waarbij ze deze dieren helpen!

Na het kijken naar deze super schattige olifantjes, was het tijd om naar Galle Fort te gaan. Galle is een VOC-vestingstad en is de meest Hollandse stad die je op Sri Lanka zal tegenkomen. Het is een fort dat in 1588 is gebouwd door de Portugezen. In 1640 werd het fort door de Hollanders veroverd en verbouwd. Van 1646 tot 1658 was het fort in de handen van de Hollanders. Van deze tijd zijn alle Hollandse gebouwen. Zo staat er een Nederlandse Hervormde Kerk, zijn er verschillende Nederlandse straatnamen en verschillende gebouwen met een Nederlandse naam.
We hebben een beetje door het stadje gestruind en zijn een klein schooltje in geweest. Er leuk en grappig om heel veel dingen in het Nederlands te zien en te lezen!

Na het bezoek aan Galle Fort was het tijd om de groep op te splitsen. De meeste van de groep gingen, net als ons, naar hotel Citrus in de plaats Hikkaduwa. Andere reizigers gingen naar andere hotels in andere plaatsen. Na het afscheid nemen van de groep die naar de andere hotels gingen, konden we in de tuin bij het strand lekkere thee halen met koekjes, een soort high tea haha. Vanaf vandaag bleven we vier nachten in Hikkaduwa aan het strand.
De laatste dagen van onze rondreis zal ik in het volgende deel delen!