donderdag 8 september 2016

Reisverslag Sri Lanka | deel 7

Hej hej!

Vandaag deel 7 van mijn rondreis door Sri Lanka, het laatste deel alweer. In dit deel ga ik jullie vertellen over onze laatste dagen in Sri Lanka, in het plaatsje Hikkaduwa. Hikkaduwa ligt in het zuiden van het land, aan de Indische Oceaan. Het is echt een kustplaatsje met strandjes, hotels, restaurantjes en terrasjes. Hier verbleven wij vier dagen. Het was de bedoeling dat we een paar daagjes lekker zouden uitrusten, maar dat is toch net even wat anders gelopen ;)

Dag 11:
Deze dag begon met een heerlijk ontbijt. Ontzettend veel keuze bij het buffet, daar houd ik van! Dit was de eerste dag dat we niet vroeg ons bed uit moesten en ook niet de halve dag in een bus hoefden te zitten. Dat was ook wel eens lekker, gewoon lekker lui doen.
Heel lang luieren konden we echter niet, we hadden namelijk een afspraak met een Zweeds gezin dat in Hikkaduwa woont! Om 11:00 uur hadden we afgesproken bij de supermarkt aan de overkant van ons hotel. En ja hoor, iets na elven kwam een tuktuk aanrijden met het Zweedse gezin erin!
Familie Ternön is een jaar geleden op de tv in Zweden geweest in het programma Familjen På Äventyr, een soort Ik Vertrek. Toen wij zagen dat ze in Hikkaduwa wonen en wij hier heen op vakantie zouden gaan, heeft mijn broertje contact gezocht met één van de dochters. Gelukkig vonden ze het hartstikke leuk om ons te ontmoeten!
We gingen eerst naar een koffiebarretje waar ze koffie en ijs verkochten, hier hebben we een hele tijd gezeten en gezellig gekletst. Vervolgens gingen we naar de bouwplaats waar hun hotel wordt gebouwd. Het hotel komt 'Jippie - the villa' te heten en zal rond december klaar zijn. We kregen een rondleiding en uitleg over wat er precies allemaal komt te staan.
Uiteindelijk hebben we ook kunnen regelen dat we een tourtje in de buurt konden doen met privéchauffeur en dat we een middagje Sri Lankese curry's zouden maken!

Dag 12:
Vandaag was het weer tijd voor een excursie! We reden in een klein busje met privéchauffeur naar de lagune, waar een bootje op ons lag te wachten. Met dit bootje maakten we een mooie tocht over de lagune, met een paar tussenstops. Zo stopten we eerst bij een visspa. Allemaal visjes in netten met stijgers ernaast. Het was de bedoeling dat je je voeten in deze netten met vissen stopten en dat de visjes aan je voeten gingen knagen! Ik had dit al 1x eerder gedaan, maar deze vissen waren veel en veel groter dan wat ik gewend was. Toch ontzettend leuk om te doen en we hebben met ze allen keihard gelachen. De boottocht ging verder en we stopten bij een eilandje. Dit bleek een kaneeltuin te zijn. We kregen uitleg over hoe kaneel groeit en gemaakt wordt en kregen ook een demonstratie. Na afloop konden we verschillende verse kaneelproducten kopen voor weinig geld. Op de terugweg kwamen we nog een winkeltje op het water tegen waar we een king coconut kochten om op te drinken. Ook kwamen we een ontzettend grote varaan tegen, het leek wel een krokodil zo groot!

Na de boottocht over de lagune was het tijd om naar de volgende stop te gaan, namelijk de moonstonemine. De maansteen is een van edelstenen die in Sri Lanka worden gevonden in de grond. Er zijn door heel het land een aantal mijnen verspreidt waar ze onder andere de maansteen zoeken. Wij kregen een kijkje in het leven van zo'n mijnwerker. Zo zagen we de mijnschacht met mensen helemaal onderin, een van de mijnwerkers was de stenen aan het wassen in een bad, we zagen bakken met allemaal stenen erin en ook zagen we de smeden die de sieraden aan het maken waren.

Na het bezoek aan de moonstonemine gingen we naar de Sea Turtle Hatchery & Rescue Center. De naam zegt het eigenlijk, een centrum waar gewonde zeeschildpadden en eieren worden opgevangen. Er waren verschillende vrijwilligers uit Engeland aanwezig die ons een rondleiding gaven en voor de beesten zorgen. Zo waren er hele kleine zeeschildpadjes, lagen er eieren in het zand en waren er een paar grote zeeschildpadden met maar 2 of 3 poten. Heel zielig.

De laatste twee stops waren het Tsunamimonument en het Tsunamimuseum. In 2004 is Sri Lanka namelijk getroffen door een tsunami, de restanten zie je nog steeds aan de kustplaatsjes zoals Hikkaduwa. Huizen die bijna helemaal afgebroken zijn, maar er toch nog staan. Het tsunamimonument dat in Hikkaduwa staat, is ter nagedachtenis aan de vele mensen die verdronken bij de treinramp. Door Hikkaduwa rijdt namelijk een trein, deze was tijdens de tsunami helemaal omgerold, zelfs de rails waren helemaal opgekruld. De mensen in de trein konden nergens heen, vandaar dat dit ook wel de treinramp wordt genoemd.
In het tsunamimuseum hangen ontzettend veel foto's van voor, tijdens en na de tsunami. Een vrouwtje heeft haar huis tentoongesteld voor deze foto's. De entree is gratis, alhoewel de meeste bezoekers een donatie geven. Zowel het monument als het museum waren erg bijzonder, ik kreeg er kippenvel van...

Dag 13:
Ja, vandaag was het eindelijk tijd om een kookcursus Sri Lankese curry's te krijgen! Bij het hotel naast het hotel van onze Zweedse vrienden kregen we een kookcursus van een kok die ook bij een restaurant in het dorp werkt. Het was echt ontzettend leuk en gezellig! We maakten een garnalencurry, bonencurry,  hete aardappeltjes, witte rijst, dhal (linzen) en kokos met sambal en lime! Echt, ik denk dat dit het lekkerste eten was van de hele vakantie! Vaak zijn de curry's namelijk erg pittig, daar houden de Sri Lankesen van. Voor ons is dat veel te pittig, vandaar dat we bij deze kookcursus niet super veel chili hebben gebruikt en het qua pittigheid perfect was!

Dag 14:
De laatste dag alweer! Rond 14:30 uur werden we namelijk opgehaald om naar het vliegveld te gaan. We hadden dus de hele ochtend nog tijd om wat te doen. We maakten een strandwandeling en wachtten totdat de zeeschildpad aan land zou komen. Zowel in de ochtend als tegen de avond komen er namelijk zeeschildpadden het stand op om zeewier uit de handen van de mensen te eten. Gelukkig waren we precies op het goede moment en zagen we dit grote beest en hebben we hem zelfs aangeraakt! Nadat de zeeschildpad weer de zee in was gezwommen, gingen mijn moeder en ik lopen naar een dorpje verderop om een kruidenwinkeltje te zoeken. Onze Zweedse vrienden zeiden namelijk dat daar een heel goed kruidenwinkeltje zit die lekkere kruiden voor curry's verkocht. Na een hele lange wandeling in de hitte, zagen we uiteindelijk een kruidenwinkeltje! Hier kochten we currypoeder voor vlees, currypoeder voor groentje en de speciale currybladeren met dillzaadjes. Dit zijn de kruiden die eigenlijk in alle curry's gaan. De eigenaar van de winkel liet ons nog zijn maalmachines zien, de opslagplaats en zijn eigen kruidentuintje. Ontzettend leuk!

Zo, dit waren mijn reisverslagen over onze rondreis door Sri Lanka! Ik heb echt een ontzettend leuke vakantie gehad en heb ontzettend veel van het land gezien.
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om deze reisverslagen te lezen en de foto's te zien, ik heb in elk geval veel plezier gehad in het schijven van de verslagen.