woensdag 29 juli 2015

Rookoventje + recepten

Hej hej!

Nu ik weer in Zweden ben heb ik alle tijd om lekkere dingen te bakken en te koken. Mijn vader houdt hier ook van en heeft zijn eigen rookoventje waar hij heerlijke dingen mee kan maken!
Vandaag laat ik een paar lekkere recepten zien met zelf gerookte dingen :)

Het rookoventje is een roestvrijstalen bak met een deksel. Binnenin zit een rooster met een bak eronder. Onder deze bak gaat het rookmot of de houtsnippers. De bak gaat er weer bovenop en daarop het rooster waar de ingrediënten op gaan.

Als eerste ga ik het hebben over gerookte kip. Voor een lekker recept met risotto hadden we gerookte kip nodig, dus pakten we het rookoventje uit de schuur en hebben we lekker gerookt!

De kip sneden we in wat kleinere stukken, zodat ze beter gerookt worden. Kijk hoe lekker het eruit ziet!
Eerst lieten we de kip afkoelen, en daarna sneden we het in kleine blokjes. Ik maakte de risotto met witte wijn en bouillon en op het laatst deed ik de gerookte kip, spinazie, peterselie en Parmezaanse kaas erbij. De risotto serveerde ik met een lekkere salade.



Het tweede recept dat ik wil laten zien zijn gerookte garnalen. Vroeger, toen we nog op vakantie waren in Zweden, barbecueden we heel vaak op de camping. We namen vaak garnalen, en deze vond ik altijd zo lekker. Toen mijn vader zei dat hij had geprobeerd om de garnalen te roken, wou ik dat ook snel proberen.
Deze garnalen worden eerst afgekoeld, daarna kan je ze pellen en eten maar! Het smaakt eigenlijk gewoon naar garnalen, maar dan met een klein rooksmaakje.


Het derde recept is gerookte knoflookboter. Een soort van kruidenboter, maar dan nog veel lekkerder! Op de foto hierboven ze je in het midden knoflookteentjes op aluminiumfolie. Deze worden platgedrukt en gemengd met roomboter, samen met wat citroensap, peterselie, zout en peper. Ook kan je er nog wat andere kruiden doorheen gooien en klaar is de knoflookboter. Lekker op een stokbroodje of ciabatta!


Dit waren de drie recepten die ik graag met jullie wou delen. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen!
Hejdå!
Xx Carmen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten