vrijdag 7 augustus 2015

Fruit en meer uit de moestuin + recepten

Hej hej!

Hier in Zweden hebben we verschillende bessenstruiken en andere lekkere dingen in de tuin staan. Vandaag vertel ik wat we allemaal in de tuin hebben staan en wat je er mee kunt maken!

Laten we beginnen met de zwarte bessen. We hebben een soort van heggetje met allemaal zwarte bessenstruiken, elk jaar moeten we dan ook veel plukken en hebben we emmertjes vol met bessen. De smaak van de bessen is best wel apart wanneer je ze rauw eet, een beetje zuur en bitter. Zodra je er iets van gaat bakken of er jam van maakt worden ze lekkerder. Ook wanneer je ze met andere vruchten of bessen mengt zijn ze erg lekker.

Ook hebben we een klein struikje met aalbessen. Deze bessen zijn lekker om gewoon zo te eten, maar kunnen soms toch nog wat zuur zijn.

Naast deze bessenstruiken hebben we verschillende aardbeienplantjes in de tuin staan. Deze geven elk jaar weer veel aardbeien af. Ik vind aardbeien echt heel lekker, en deze uit de tuin zijn altijd lekker zoet.

Van deze drie vruchten heb ik laatst een lekker toetje gemaakt. Ik noem het bärsallad (bessensalade), omdat er verschillende bessen in zitten. Ik mixte wat van de aardbeien met wat van de zwarte bessen en de aalbessen. Ook had ik nog wat kersen over die ik door de midden sneed, de pit eruit haalde en ook door de salade deed. Ik serveerde de salade in kleine glaasjes met een kers op de top. Het was echt super lekker!

Van de zwarte bessen heb ik ook een lekkere milkshake gemaakt. Super simpel. Je gooit wat vanilleijs, bessen, yoghurt en melk in de blender en mixen maar.


Het volgende waar ik het over wil hebben is rabarber. We hebben een mooie, grote rabarberplant die elk jaar steeds groter en groter wordt. Hier komen dan ook veel rabarberstengels vanaf waar je lekkere dingen mee kunt maken.
Ik kwam in een Zweeds kookboek een rabarbertaart tegen die ik graag wou uitproberen, dus pakte ik een mesje en sneed een paar rabarberstengels af en nam ze mee naar de keuken. Daar waste ik ze en sneed ze in dunne stukjes. De taart maakte ik met eieren, suiker, zout, amandelen, kwark, bloem en bakpoeder. Hierna legde ik de rabarberstukjes over de taart en ging het de oven in.


Laatst kwam een vriendin langs en hadden we zin om te bakken. We maakten een rabarbertaart met schuim, het recept vonden we in een oud, Zweeds receptenboekje. Eerst gingen we de tuin in om wat rabarber de halen, deze wasten we en daarna sneden we het in dunne stukjes. Met bloem, boter, suiker, bakpoeder en eieren maakten we de taart en strooiden daarna de rabarber eroverheen. Deze ging de oven in en ondertussen maakten we schuim van eieren en suiker. Dit moest daarna op de taart gesmeerd worden, en de taart ging nog een tijdje de oven in. Het resultaat: een lekkere rabarbertaart met een schuimlaagje!


Dan hebben we nog verschillende muntplanten in de tuin staan. Ik denk dat het wilde munt is, aangezien we het nooit geplant hebben en het erg snel groeit. Met munt kan je ook van alles doen. Je kan het als kruiden gebruiken, in de thee doen of er zelfs thee van maken.
Ik maakte zelf muntthee met 4-5 takjes munt, heet water en wat honing.

Ook maakte ik een lekkere salade van watermeloen, feta, komkommer, rode ui en munt (waar ik jammer genoeg geen foto van heb gemaakt...). De overgebleven watermeloen heb ik in stukken gesneden en ook daar heb ik weer wat muntblaadjes bij gedaan, dat maakte het nog wat frisser.


In het bos is ook van alles te vinden, van bramen tot bosbessen en van cantharellen tot frambozen. Wij kwamen bosbessen tegen en hebben een emmertje geplukt. Met deze bosbessen maakte ik lekkere bosbessenmuffins. Heel simpel, gewoon muffins maken zoals je die altijd maakt, en aan op het laatst de bosbessen er doorheen doen.

En weer maakte ik een lekkere milkshake, net zoals bij de zwarte bessen.


Hejdå!
Xx Carmen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten