dinsdag 4 augustus 2015

Recept: Citroenkladdkaka


Hej hej!

Vandaag weer een lekker recept die ik met jullie wil delen! Laatst schreef ik al over de chocolade kladdkaka, die erg lekker is. Nu heb ik een andere versie gevonden en heb deze meteen uitgeprobeerd. Deze taart is ook super lekker! Heel fris en ook wat zuur, maar toch ook wel lekker zoet.

Voor deze taart heb je de volgende ingrediënten nodig:
- 2 citroenen
- 4 1/2 dl suiker
- 200 gram roomboter
- 3 eieren
- 2 theelepels vanillesuiker
- 3 dl bloem

Zoals jullie waarschijnlijk wel is opgevallen, is dat er veel dingen in deciliter zijn aangegeven. Hier in Zweden doen ze bijna alles met deciliters en hebben ze ook speciale schepjes waarmee je precies 1 deciliter kunt pakken.

Dit zijn de schepjes die ik bedoel. Je hebt hier vaak van die setjes met een deciliterschepje, koffieschepje, eetlepelschepje, theelepelschepje en een schepje voor de kruiden.

  1. Zet de oven op 175 graden Celcius.
  2. Smelt de roomboter in een pannetje op laag vuur en laat het daarna afkoelen.
  3. Meng de suiker met de eieren.
  4. Spoel de citroenen onder koud water en boen je schoon. Rasp het gele van de schil, het witte is namelijk erg bitter.
  5. Pers de twee citroenen uit. Meng de citroenrasp en het citroensap met het suiker-botermengsel.
  6. Meng de bloem met de vanillesuiker in een apart bakje en meng het daarna door het beslag.
  7. Giet als laatst de gesmolten, afgekoelde roomboter erbij. Roer alles goed door elkaar tot een glas beslag.
  8. Vet een ronde vorm met een diameter van ca. 24 cm in.
  9. Giet het beslag in de ingevette vorm en zet de taart in het midden van de voorverwarmde oven voor ongeveer 25 tot 30 minuten.
  10. Laat de taart afkoelen en zet hem daarna in de koelkast zodat het wat steviger kan worden voordat de taart geserveerd wordt.
  11. Lekker met een dot slagroom.




Hejdå!
Xx Carmen

7 opmerkingen:

  1. Hmm dit klinkt lekker fris zeg! Deze ga ik binnenkort eens maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In zweden is het gebak zo lekker. Elk jaar eet ik sowieso een stuk of 3 punten prinsessentaart op!

    Liefs Carmen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze hebben inderdaad zoveel lekkere gebakjes! Prinsessentaart vind ik zelf ook erg lekker, vaak maakte ik ze als we een verjaardag vierden of als er mensen op bezoek kwamen :)

      Verwijderen
    2. Haha dat doen wij ook af en toe op een verjaardag. Ik heb zelfs paar keer een prinsessentaart gebakken voor de klas. De eerste keer vergeet ik nooit meer. Niemand die durfde te proeven in het begin door de groene kleur, maar daarna hebben ze er gigantisch in zitten eten!

      Verwijderen
    3. Hahaha, het ziet er natuurlijk best wel apart uit met die groene kleur. Maar het is gewoon super lekker!

      Verwijderen
  3. Deze citroenkladkaka is echt fantastisch lekker en wordt veel gegeten op mijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen