maandag 30 mei 2016

Recept Fail: Stroopwafeltaart

Hej hej!

Afgelopen zaterdag was ik weer bij Saskia en hebben we weer een taart gemaakt! We wilden graag iets maken wat niet zo moeilijk is en ook snel gemaakt is en kwamen uiteindelijk bij de stroopwafeltaart uit. Vandaag wil ik het recept met jullie delen en vertellen wat ik van de taart vond...



Wat heb je nodig:
- 3 pakken stroopwafels (wij hebben er uiteindelijk 2 gebruikt, 3 is wel erg veel)
- 600 gram Monchou
- 50 gram basterdsuiker
- 2 zakjes vanillesuiker
- 2 eetlepels kaneel
- 500 ml slagroom
- 2 zakjes klopfix
- springvorm

Wat moet je doen:
1. Begin met het snijden van de stroopwafels, snijdt het in kleine stukjes
2. Klop de slagroom samen met de klopfix stijf
3. Doe de Monchou in een kom en klop dit los met een lepel
(Bij ons werd het niet mooi egaal, ik denk dat je beter even met de mixer de Monchou los kan kloppen)
4. Voeg de Monchou, kaneel, vanillesuiker, basterdsuiker toe aan de slagroom
5. Meng alles goed door elkaar
(Wij kregen de stukjes Monchou niet weg, maar als je van te voren de Monchou even losklopt met de mixer zou dit geen probleem moeten zijn)
6. Doe de grof gesneden koekkruimels in een pannetje en verwarm dit kort, zodat de stroop klevering wordt
7. Doe deze warme koekkruimels in de ingevette springvorm en druk goed aan, zet in de koelkast om af te laten koelen
8. Doe een laag van het Monchou-mengsel op de bodem
9. Strooi er koekkruimels overheen
10. En doe er weer een laag van het Monchou-mengsel overheen
11. Strooi tot slot weer koekkruimels over de taart heen
12. Laat de taart opstijven in de koelkast



Ja, ik weet niet zo goed wat ik van deze taart moet vinden. Doordat er bij ons allemaal stukjes Monchou in zaten die zich niet wilden mengen met de slagroom, proefde je erg veel Monchou. Ook vond ik persoonlijk de bodem ietsje te dik en stevig. Een stukje snijden was erg lastig aangezien de bodem door de stroop heel kleverig en vast was geworden. Het is wel een stroopwafeltaart, maar in het Monchou-mengsel zit helemaal geen stroopwafel, eigenlijk is alleen de bodem en de laag koek ertussen stroopwafel. Dat is jammer want zo proef je de stroopwafel niet zo goed terug.
Eigenlijk moesten er 3(!) pakken stroopwafels in, wat ik echt veel te veel vind. Uiteindelijk hebben wij ongeveer 2 pakken gebruikt, wat ook best veel is. Ik raad aan om 1 tot 1,5 pak stroopwafels te gebruiken, dat moet genoeg zijn.
Er zat wel 600(!) gram Monchou in deze taart, wat ik ook weer erg veel vind. Zelf zou ik de volgende keer gewoon de helft nemen of 400 gram, maar 600 is echt te veel. Omdat het zoveel was kregen wij het ook niet los geklopt, als je minder gebruikt zou dit probleem minder moeten zijn.
De springvorm zou ik toch bekleden met bakpapier of plastic folie, alleen invetten met boter is namelijk niet genoeg. Doordat de koekkruimels in het pannetje werden verwarmd, werd de stroop heel kleverig en bleef de bodem aan de springvorm kleven. Een dunnere bodem en/of een beter ingeklede springvorm kan dit probleem oplossen.
Al met al was de taart opzich wel lekker, maar zou ik hem niet nog een keer maken op deze manier.

Hejdå!
Xx Carmen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten