donderdag 10 september 2015

Uitstapjes in de buurt van Ryd, Zuid Zweden

Hej hej!

Vandaag wil ik jullie een paar uitstapjes laten zien in het zuiden van Zweden. Deze uitstapjes liggen allemaal in de buurt van het plaatsje Ryd, in de gemeente Tingsryd. Zelf heb ik in Ryd gewoond, en het leek me wel leuk om wat meer van de omgeving aan jullie te laten zien.

Ryd ligt in het zuiden van Zweden, zo'n 2 uur rijden van de grote stad Malmö. Als je op deze link klikt, kan je Ryd zien in Google Maps.

Het eerste uitstapje die ik aan jullie wil laten zien is de Haaiensteen van Ryd. Als je Ryd binnenrijdt vanaf de noordelijke kant, kom je de Haaiensteen aan je linkerzijde tegen. De Haaiensteen is eigenlijk gewoon een grote steen in het meer waar tanden en oogjes op zijn getekend. Dit jaar is er ook nog een babyhaaitje bij gemaakt. De Haaiensteen is echt het herkenningspunt van Ryd!

Een ander uitstapje in de buurt van Ryd is de Vikingbrug. Deze Vikingbrug ligt bij Blidingsholm, aan weg 119/120. Vroeger werd deze brug gebruikt bij het palingvissen. Je kan over de brug heen lopen, en aan de andere kant van de rivier kan je nog een steigertje op naar een houten hutje.





Als laatst wil ik jullie nog wat laten zien van het Autokerkhof, ook wel Bilkyrkogården Kyrkömosse genoemd. Dit is een van de apartste dingen die ik ooit heb gezien. Het Autokerkhof ligt in het bos naast de weg 119. Vroeger woonde hier een oude kluizenaar die allemaal oude auto's verzamelde. Hij gebruikte de onderdelen die hij nodig had, en zette de rest van de auto's in het bos neer. Aangezien het daar een beetje moerassig is, zakten de auto's steeds verder de grond in. Ondertussen leeft deze man niet meer, maar de auto's zijn nog steeds te zien.





Dit waren de drie uitstapjes rondom Ryd die ik graag met jullie wilde delen. Als jullie hier ooit heen willen gaan, kan je altijd contact met me opnemen voor meer info.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en te zien.
Hejdå!
Xx Carmen

6 opmerkingen: