dinsdag 13 oktober 2015

Zweedse serie: Bron (the Bridge)

Hej hej!

Nu Pretty Little Liars weer eens een stop heeft en ik Gossip Girl helemaal heb afgekeken, was het tijd om aan een nieuwe serie te beginnen. Toen ik in Zweden woonde heb ik een paar afleveringen van de Zweedse serie Bron gezien, en die afleveringen waren echt heel erg leuk. Laatst heb ik besloten om de hele serie vanaf het begin te gaan kijken, en ik ben helemaal verslaafd!


Bron (the Bridge) is een Zweeds-Deense misdaadserie dat zich zowel in Zweden als in Denemarken afspeelt. De titel verwijst naar de Öresundsbron (Sontbrug) dat Zweden en Denemarken aan elkaar verbindt.
De eerste aflevering begint al meteen goed. Er wordt een lijk gevonden op de Öresundsbron, precies op de landgrens. Aangezien dit lijk op de grens ligt, komen zowel de politie uit Malmö (Zweden) als de politie uit Kopenhagen (Denemarken). Na een tijdje ontdekken ze dat het lijk doormidden gezaagd is. Het bovenste gedeelte is van een Zweedse politicus. Het onderste gedeelte is van een Deense prostituee. De rechercheteams moeten gaan samenwerken om de dader te vinden. Dit lichaam blijkt pas het begin te zijn.
In de hoofdrollen spelen Kim Bodnia als Deense rechercheur Martin Rohde en Sofia Helin als de Zweedse rechercheur Saga Norén, die kenmerken van het syndroom van Asperger vertoont.

Vanaf de eerste aflevering was ik al verslaafd aan deze serie. Het is gewoon zo spannend en je wilt zo graag weten wie verantwoordelijk is voor alles. Ik vind het ook heel erg leuk dat alles in het Zweeds en Deens is. Zweeds kan ik natuurlijk verstaan, en als ik echt geconcentreerd luister kan ik het Deens ook verstaan. Ook zijn de hoofdpersoon erg leuk. Saga heeft het syndroom van Asperger en weet alle feitjes en maakt vaak rare opmerkingen. Martin is vader en is een beetje het tegenovergestelde van Saga. Ook is het Deens gewoon zo grappig om te horen!

Op dit moment wordt er in Zweden het derde seizoen uitgezonden. Mijn ouders en broertje zijn ook helemaal verslaafd en zitten elke week lekker deze serie te kijken.


Deze serie is echt een aanrader als je van misdaadseries en/of van Zweedse series houdt!

Hejdå!
Xx Carmen

6 opmerkingen:

  1. Oeh dit ga ik even opslaan! :). Thanks voor de tip!

    Over pretty little liars: heb je het voorproefje van 4 minuten al gezien? (voor het nieuwe seizoen…).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan hoor! Nee die heb ik nog niet gezien, moet ik snel gaan kijken :)

      Verwijderen
  2. Hier heb ik al zoveel positiefs over gehoord! Ik ben bijna klaar met mijn favo series, dus het wordt voor mij tijd om een nieuwe serie te gaan zoeken. Deze wil ik echt gaan volgen! Bedankt voor het delen :) Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet je zeker doen, echt een goede serie! Graag gedaan hoor :)

      Verwijderen
  3. Bron is een top serie , heel Zweden kijkt er naar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Er stond laatst zelfs in een zweedse krant dat het 1 van de meest bekeken series in Zweden is :)

      Verwijderen