donderdag 1 oktober 2015

Tag: Gewoon Nederlands


Hej hej!

Vandaag weer eens tag! Deze tag kwam ik tegen op de blog van Teddlicious, en het sprak mij meteen aan. Typische Nederlandse dingen, wat is lekker en wat niet? Let's get started!


Één koekje bij de thee of meerdere koekjes?
Eigenlijk neem ik altijd maar 1 koekje, of een stukje chocola.

Wat is je favoriete stamppot?
Zuurkoolschotel met aardappel, spekjes, ananas en banaan vind ik echt super lekker. Zo eens in de maand is boerenkoolstamppot of hutspot ook wel lekker, maar zuurkool is toch echt wel mijn favoriet. Ook heb ik een keertje stamppot met prei, roomkaas en kip gegeten, echt een aanrader! Het recept komt uit de allerhande.

Wat is je favoriete Nederlandse feestdag?
Voordat ik naar Zweden verhuisde was Koninginnedag mijn favoriete feestdag. Terwijl ik in Zweden was, veranderde Koninginnedag ineens in Koningsdag. Nog steeds vind ik dit echt een hele leuke, typisch Nederlandse dag. Dat iedereen oranje over straat gaat en het overal gezellig is, dat ik vind ik gewoon zo leuk om mee te maken.

Welk woord vind je typisch Nederlands?
Ik denk dat ik ga voor het woord gezellig. Volgens mij is dit wel echt iets Nederlands. In bijvoorbeeld Zweden hebben ze niet een woord dat het woord gezellig omschrijft.

Wat is je favoriete accent?
Ik ga voor Amsterdams, haha. Ik vind Amsterdams gewoon zo grappig klinken, en volgens mij praat ik zelf soms ook wel een beetje zo.

Welk Nederlands gebruik vind je het leukst?
Drie zoenen geven, als er bijvoorbeeld iemand jarig is of als je ergens op bezoek gaat. In Zweden doen de mensen dat helemaal niet. Daar geven ze elkaar altijd een kram, oftewel een knuffel!

Wat is je favoriete Nederlandse gezegde?
Ik gebruik eigenlijk nooit gezegdes. Maar als ik er toch eentje moet kiezen ga ik voor "Na regen komt zonneschijn".

Welke winkel van Nederlandse bodem vind je het leukst?
Hema en Kruidvat. Allebei super leuke winkels met heel veel leuke spulletjes voor lage prijzen.

Wat is je favoriete Nederlands-talige liedje?
Vroeger zong ik altijd keihard mee met "Alles is liefde" van Bløf, en nog steeds zing ik lekker mee wanneer ik het weer eens op de radio hoor. Ook was ik groot fan van Nick en Simon en zong ik al hun liedjes mee. Op dit moment ben ik toch meer van de Engelstalige liedjes, maar als ik een Nederlandstalig liedje moet kiezen dan ga ik toch voor "Sexy als ik dans" van Nielson :)

Haring, ja of nee?
Niet de haring hoe we het hier in Nederland eten. Een andere variant vind ik wel erg lekker, namelijk gebakken haring. In Zweden is dit erg populair op bijvoorbeeld markten en festivals, en ik vind het ook heel erg lekker. Meestal krijg je een broodje of aardappelpuree met 2 of 3 stukken gebakken haring, rode uitjes en een heel lekker sausje.


Dit was dan de Gewoon Nederlands tag. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en neem de tag gerust over.

Hejdå!
Xx Carmen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten